Thursday, June 9, 2011

Παρουσίαση του βιβλίου Ο χάρτης των Ονείρων στο Φεστιβάλ βιβλίου Θεσσαλονίκης 9.6.2011

Φίλες και φίλοι καλησπέρα σας.

Η Κατερίνα Καριζώνη, εξαιρετική ποιήτρια και συγγραφέας, μας ταξιδεύει τα τελευταία χρόνια σε μια εποχή γεμάτη μυστήριο , περιπέτειες , έρωτες παραθέτοντας μοναδικά ιστορικά στοιχεία και πρόσωπα, άλλοτε αλλαγμένα για τις ανάγκες της πλοκής των βιβλίων της κι άλλοτε αυτούσια.

Σκοπός της μέσα από το βιβλίο της ''Χάρτης των Ονείρων'', είναι το ίδιο το ταξίδι στο όνειρο, όσο ουτοπικό κι αν ακούγεται αυτό. Να γίνουμε κι εμείς μέλος του πληρώματος ενός πειρατικού πλοίου να κάνουμε ρεσάλτα, να ζωστούμε στιλέτα , να κλέψουμε χάρτες και νησολόγια ή να γίνουμε οι κάτοικοι ενός νησιού που επιμένουν να μάχονται για τις οικογένειες τους και που στο τέλος νικημένοι από το δαιμόνιο της φυλής τους παραδίνονται στον άγριο πειρατή Μπαρμπαρόσα.

Η Κατερίνα Καριζώνη με τη συγγραφική της δεινότητα, μας περνάει απλά και αβίαστα από το σήμερα στο χθες . Σαν ν' ανοίγει μια πύλη στο χρόνο και ξεπηδούν από μέσα πειρατές με σαρίκια και γιαταγάνια , αρχοντοπούλες με μακριά φορέματα εποχής, κρινολίνα και φουρό, ψαράδες και πραματευτάδες κι εκεί ανάμεσα σε όλους η Ευγενία και ο Νικόλας, φιγούρες ξεχωριστές, ήρωες της εποχής τους κι εμείς μάρτυρες των γεγονότων .

Το Ρόδο των Ανέμων, που δεν ήταν τίποτα άλλο από το ανεμολόγιο , το οποίο ζωγράφιζαν στη μέση του χάρτη και χρησίμευε ως πυξίδα, έδωσε το όνομά του σ' ένα πλοίο που ξεκίνησε από τη Κωνσταντινούπολη την ημέρα της πτώσης της, γεμάτο θησαυρούς, σε μια γυναίκα την Ευγενία Ραγούση ίσως και σε μια μοίρα αόρατη που δένει όλα αυτά με μια αόρατη κλωστή.

Ο παιδικός και αναλλοίωτος στο χρόνο έρωτας του Νικόλα Μοστράτου, φτωχού ψαρά, με τη Δόνα Ευγενεία Ραγούση, μιας από τις πλουσιότερες και ωραιότερες γυναίκες του νησιού της Πάρου, η επίσης μεγάλη αγάπη του για τη χαρτογραφία είναι ο ιστός, γύρω από τον οποίο εξελίσσεται η πλοκή του βιβλίου.

Η χρήση των ανέμων, , η προσεκτική αναφορά σε ιστορικά γεγονότα, η χρήση ναυτικών και πειρατικών ορολογιών δημιουργούν μια θαυμάσια ατμόσφαιρα δημιουργώντας εικόνες που μας μεταφέρουν στο παρελθόν και μας κάνουν να νομίζουμε πως παίρνουμε κι εμείς μέρος στη πολιορκία του νησιού της Πάρου, ή είμαστε εμείς το φάντασμα του πατέρα του Νικόλα που ανάβει το Φάρο.

Η χρήση τούρκικων, βενετσιάνικων και ναυτικών λέξεων , παρ' όλη τη πρόσκαιρη δυσκολία -αφού υπάρχουν οι σχετικές παραπομπές και σημειώσεις- εξυπηρετούν άριστα την οικονομία του βιβλίου.

Η γραφή της δημιουργεί εικόνες , προκαλεί συναισθήματα. Ίσως κάποτε να έχουμε σκεφτεί κι εμείς αυτό που αναλογίζεται ο Νικόλας Μοστράτος προσπαθώντας να βάλει σε τάξη το χάος της ψυχής του και αναφέρει χαρακτηριστικά :

« Οι μόνοι αληθινοί παράδεισοι είναι οι χαμένοι παράδεισοι, έλεγε συχνά στον εαυτό του, για να παρηγορηθεί. Οι μόνοι παράδεισοι που υπάρχουν είναι εκείνοι που δε κατακτήθηκαν ποτέ»

Η χρήση του υπερφυσικού, όπως το όνειρο του Νικόλα πριν το γάμο της Ευγενίας με βενετσιάνο ευγενή ή η εμφάνιση του νεκρού του πατέρα λειτουργούν ως καταλύτες για την εξέλιξη των γεγονότων.

Μέσα από τις σελίδες του βιβλίου, αποδεικνύεται πόσο καλή ψυχογράφος είναι, αφού αναδεικνύει μοναδικά την ικανότητα των ανθρώπων τόσο για το καλό όσο και για το κακό, την ικανότητα τους να αγαπούν δυνατά και μια φορά για όλη τους τη ζωή, την ικανότητα να επιμένουν και να υπομένουν, να ανέχονται και να αντέχουν.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι ο έρωτας του Νικόλα για την Ευγενία , η ζήλια και η κακία του Κόμη Ντάτολο για το Νικόλα , η επαγγελματική και οικονομική άνοδος και η πτώση του Νικόλα Μοστράτου μετά την άλωση της Πάρου, η υιοθεσία του Τζοβάνι ενός μικρού ψαρά που του θύμιζε τον εαυτό του, από τον Νικόλα, το μίσος του Μπαρμπαρόσα για την ελληνική καταγωγή του και η πίστη του στην Υψηλή Πύλη, η κακία των συγχωριανών του Νικόλα για τον «βρικολακιασμένο» όπως τον αποκαλούν πατέρα του.

Είναι φανερό πως «Ο χάρτης των ονείρων» είναι βιβλίο καθαρά ανθρωποκεντρικό, αφού για την εξέλιξη των γεγονότων είναι απαραίτητες οι πράξεις των ηρώων αν και η φύση συμμετέχει με το δικό της τρόπο, προμηνύοντας τα επερχόμενα δεινά.

Αναφέρει χαρακτηριστικά : «Είχε αρχίσει να βρέχει αστέρια , αμέτρητα πεφταστέρια έσκαγαν πάνω από το κεφάλι τους σαν πυροτεχνήματα. Σηκώθηκαν και οι δυο σαστισμένοι , με το βλέμμα καρφωμένο στον ουρανό.», και αναφέρει παρακάτω «Κακός οιωνός. Θα μας τιμωρήσει ο Θεός φαίνεται, είπε ο Θεοδόσης ο χοιροσφάχτης. Θα μας χτυπήσει ο Μπαρμπαρόσα , είναι σημάδι, πρόσθεσε ο Σολίνος» αναφέρει πιο κάτω.

Αντί για αριθμούς στα κεφάλαια, η Κατερίνα Καριζώνη, χρησιμοποιεί ως επί τω πλείστων ονόματα ανέμων γεγονός που δείχνει πόσο καλά γνωρίζει τον άνθρωπο αφού οι άνεμοι ανάλογα με τη προέλευσή τους έχουν διαφορετικές επιδράσεις στον οργανισμό των ανθρώπων προκαλώντας άλλοτε ευεξία (ο δροσερός, ελαφρύς καλοκαιρινός άνεμος) , δυσφορία ( ο δυνατός ξερός ή υπερβολικά ξερός άνεμος).

''Χάρτης των Ονείρων'' , δεν είναι απλά ένα μοναδικό βιβλίο, γραμμένο από μια εξαιρετική συγγραφέα και ποιήτρια και μια μοναδική φίλη αλλά είναι κι ένας ονειρικός χάρτης, που συγγραφέας μας καλεί να ακολουθήσουμε για να βρούμε το χαμένο θησαυρό του Ρόδου των Ανέμων, το χαμένο θησαυρό της ζωής.

Λία Νικολαϊδη

5 comments:

iLiAs said...

καταπληκτικο βιβλιο...με ιστορικες αναφορες, "εικονες"...στενοχωρεθηκα που τελειωσε!!
απο αυτα που λες...κι αλλο, κι αλλο!! :)

να ειστε καλα κ.Καριζωνη! :)

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΙΖΩΝΗ said...

Σ΄ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΎ ΗΛΙΑ

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΙΖΩΝΗ said...

Το επόμενο θα το κάνω διπλό.

iLiAs said...

εσεις ξερετε καλυτερα κ.Καριζωνη..εμενα σαν αναγνωστη, μου αφησε τα καλυτερα συναισθηματα..γι' αυτο δεν ηθελα να τελειωσει :)

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΙΖΩΝΗ said...

Χαίρομαι ιδιαίτερα γι΄ αυτό.