Thursday, January 24, 2008

Η πατρίς Μάνη μου



Οι πύργοι και τα κάστρα της Μάνης
-------------------------------------------

Από τα χρόνια του Ιουστινιανού αναφέρεται η ύπαρξη πύργων στη Μάνη. Οι πύργοι της Μάνης, οκτακόσιοι περίπου σκορπισμένοι στα χωριά, στα βουνά και στ’ ακρογιάλια και σε κάθε επίκαιρο σημείο, αποτελούν αξιόλογα λαϊκά αρχιτεκτονικά έργα, υπαγορευμένα κυρίως από τις ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες του τόπου. Το κοινωνικό σύστημα της Μάνης ήταν ένα είδος ομοσπονδίας ανεξάρτητων και ελεύθερων γενών. Ο πυρήνας της ήταν η ένοπλη μανιάτικη πατριά και ο οικογενειακός πύργος. Οι πύργοι ήταν καλά μελετημένοι στη κατασκευή τους με ντουφεκότρουπες (πολεμίστρες), ζεματίστρες (ή καταχιούστριες) και στις γωνιές πετρομάχους.
Καθένας ανήκε σε μια πατριά και υπερασπίζεται όχι μόνο την οικογένεια, αλλά όλο το σόϊ που συνήθως μένει στα γύρω σπίτια. Η ανοικοδόμηση του Πύργου ήταν καθήκον όλης της πατριάς, όπως και η φρούρησή του, ενώ ποτέ δεν τον κληρονομούσαν γυναίκες, αλλά οι πλησιέστεροι άντρες συγγενείς. Στο πύργο γίνονταν οι γάμοι, τα γεννητούρια, οι βαπτίσεις, τα γλέντια, οι θάνατοι, τα μοιρολόγια.Η κατασκευή πύργων στη Μάνη, συνεχίστηκε ως τα τέλη σχεδόν του 19ου αι. και σταμάτησε καθώς η κρατική εξουσία επιβλήθηκε σιγά-σιγά και αντικατέστησε το πατριαρχικό καθεστώς της περιοχής. Ορισμένοι από αυτούς έχουν επιλεγεί για τη στέγαση Μουσείων, όπως η Πυργοκατοικία των Μαυρομιχαλαίων στο Λιμένι.
Στη Μάνη εκτός από το ιστορικό κάστρο της Μαΐνης ήσαν και μία σειρά από μικρότερα φρούρια που μέχρι τις ημέρες μας λέγονται καστρία. Από αυτά άλλα είναι μεγαλύτερα και έδρες των παλαιών βυζαντινών Κόμητων ή αργότερα των Τοπαρχών, και άλλα μικρότερα και εμπροσθοφυλακές ή Βάρδιες του κάστρου της Μαΐνης ή των καστρίων.
Τα κάστρα και τα καστρία τα γκρέμισε το 1415 ο αυτοκράτορας Μανουήλ Παλαιολόγος, που ήρθε στο Βοίτυλο και εφάρμοσε αυτοπροσώπως δύο νόμους του, «της λύσης των φρουρίων» και «του μασχαλισμού».

Aπό την ιστοσελιδα του Κυριάκου Κοιλάκου

18 comments:

Anonymous said...

Μια καλημέρα από καρδιάς...
Είναι όμορφο να θυμόμαστε την πατρώα γη...

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΙΖΩΝΗ said...

Καλημέρα onisime !Έχω μια μόνιμη ιδεοληψία με τη Μάνη . Τι να κάνουμε!

Unknown said...

Καλημέρα Κατερίνα .Με ταξίδεψες σε μέρη υπέροχα στο καταχείμωνο.
Φιλιά πολλά

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΙΖΩΝΗ said...

Καλημέρα Κλειώ, σκέφτηκες κανένα μέρος για να συναντηθούμε;

zero said...

Εξαιρετικο θεμα και ποστ.
Την καλησπερα μου.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΙΖΩΝΗ said...

Καλησπέρα zero, αν κρίνω από το έργο που είδα στο μπλογκ σου πρέπει να είσαι δυνατός καλλιτέχνης .Καλωσόρισες στο μπλογκ μου.

Anonymous said...

Με τα καλύτερα λόγια στις αποσκεύες μου, από τον Νικόδημο, έρχομαι για μια καλησπέρα. Νέος και εγώ ( οχι τόσο στην ηλικία, αν και αυτό είναι θέμα μυαλού περισσότερο) τόσο στον χώρο των ιστολογίων, όσο και της συγγραφής, ελπίζω να μαθητεύσω γρήγορα.
το ιστολόγιο μου είναι:
http://nostou-algos.pblogs.gr
Το βιβλίο μου είναι το Μικρασίας Έρως. Πρόκειται να γίνει και παρουσίαση του στην Θεσ/νίκη σύντομα...
Αυτά με την πολυλογία μου
χάρηκα που σας βρήκα
δημητρός

Μαρία Έλενα said...

Αχ αυτή η Μάνη τι μας κάνει;
Την έχουμε ερωτευτεί γιατί είναι η γλυκιά μας πατρίδα.
Φιλάκια ...

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΙΖΩΝΗ said...

Γειά σου jimanic.΄Καλωσόρισες στο μπλογκ μου . Έχω το βιβλίο σου στα υπόψη. Αν το παρουσιάσεις στη Θεσσαλονίκη θα έρθω να σε δώ. Χαίρομαι πάντως για τη γνωριμία.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΙΖΩΝΗ said...

Γεια σου Μαρία ΄Ελενα! Μη μου πεις ότι είσαι μανιάτισσα. Αν είσαι , θα σε λέω "κορώνα μου" , όπως αποκαλούνται μεταξύ τους οι μανιάτες .

Μαρία Έλενα said...

Κατερίνα δεν είμαι μανιάτισσα αλλά αγαπώ την Μάνη σαν να ήμουν.
Θα χαιρόμουν αν με έλεγες έτσι.
Φιλάκια ...

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΙΖΩΝΗ said...

Για ν' αγαπάς τη Μάνη σημαίνει ότι καταλαβαίνεις πολλά . Η Μάνη είναι ακραία και προκαλεί ακραία αισθήματα .Ή την ερωτεύεσαι παράφορα ή δεν έχεις καταλάβει τίποτα και την προσπερνάς .Εγω έχω φίλους που είναι τρελαμένοι με τη Μάνη και ΄πανε ακόμα και τον χειμώνα. Κάτι βέβαια που δεν παραλείπω να κάνω κι εγώ.Η Μάνη για μένα είναι η Ιθάκη , η ουτοπία ,ο θρύλος και η ιστορία, το τελευταίο κομμάτι του πολιτισμού που δεν το κατασπάραξαν ακόμα τα μεγάλα συμφέροντα .

faraona said...

Κατερινα μου καλη σου μερα.Αχ η Μανη, η Μανη.Την αλωνισαμε ολη πριν 3 χρονια και ειμασταν ετοιμοι να την κατοικισουμε σε μονιμη βαση.Μας ειχε παρει το μυαλο και την καρδια.Απο τυχη περιεργη μας προεκειψε η Κερκυρα.Αλλιως θα ειμασταν και γειτονες.Ειχαμε βρει ενα σπιτι στο Πορτο -καγιο μουρλια.Αλλα βλεπεις οι συγκυριες...Ποτε δεν ειναι αργα ομως ..ειδικα για μας που ειμαστε ''οπου γης και πατρις'' πλεον.Σε φιλω.

zero said...

Να'σαι καλα.
Ενας απλος ανθρωπος ειμαι που νομιζει οτι κατι κανει.
Την καλημερα μου.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΙΖΩΝΗ said...

Xαίρομαι πολύ που το ακούω Νατάσσα.Όταν ετοιμάσω το σπίτι μου στην Αρεόπολη , θα σας καλέσω.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΙΖΩΝΗ said...

Καλημέρα zero. Όλοι αυτό νομίζουμε ότι κάτι κάνουμε .Αν και απ΄ ό,τι βλέπεις δεν μας αφήνουν να κάνουμε πολλά πράγματα.

Anonymous said...

ΜΑΝΗ=ΙΔΕΑ
ΓΟΥΝΕΛΑΚΟΣ ΗΛΙΑΣ ΓΥΘΕΙΟ

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΙΖΩΝΗ said...

Συμφωνώ μαζί σας κ.Γουνελάκο .Η Μάνη είναι ιδέα .Όπως μου είπε κάποτε κι ένας μανιάτης η Μάνη είναι τρόπος κι όχι τόπος.