Monday, June 23, 2008

Ταξίδι με την Ένωση Απανταχού Μανιατών στην Κορσική

Αγαπητοί μου φίλοι.Ξαναγυρίζω στην έδρα μου για να ξαναφύγω βέβαια στη Μάνη , όπου θα συνεχίσω τις διακοπές μου .Ωστόσο νιώθω πολύ πιο γεμάτη από εμπειρίες μετά το ταξίδι μου στην Κορσική, όπου είδα και θαύμασα πολλά πράγματα κι άκουσα ιστορίες που έθρεψαν την φαντασία και το μυθοπλαστικό μου δαιμόνιο . Διορθώνω λοιπόν μερικά απ' αυτά που σας είπα πριν ξεκινήσω το ταξίδι μου . Η Κορσική είναι ένα ονειρεμένο καταπράσινο νησί γεμάτο όμορφες παραλίες κι ακόμα πιο όμορφους ανθρώπους , ιδιαίτερα άντρες. ΟΙ άντρες της Κορσικής είναι όνομα και πράγμα , κουρσάροι .Ψηλοί μελαχρινοί με μαύρα μαλλιά και μάτια και ολίγον άγριοι .Δηλαδή δεν έχουν καμιά σχέση με τους Γάλλους .Η τοπική γλώσσα είναι τα Κόρσο δηλαδή ένα μείγμα γαλλικών και ιταλικών .Στο νησί όμως μιλάνε γαλλικά . Είναι εμφανής η αυτονομιστική τους διάθεση και βέβαια έχουν ένα ισχυρό αυτονομιστικό κίνημα που το διαισθάνεται κανείς ακόμα και στον αέρα.Σε ορισμένα σημεία το νησί θυμίζει Ελλάδα , ειδικά εκεί που είναι εγκαταστημένοι οι μανιάτες .Νομίζεις ότι βρίσκεσαι στη Μάνη: άγονα βουνά , βράχια , απότομες ακτές , φραγκοσυκιές και ελιές . ΄Ετσι είναι και το Καργκέζε, όπου κατοικούν ακόμα οι απόγονοι των Μανιατών που μετανάστευσαν στο νησί πριν από 400 χρόνια. Μας υποδέχτηκε ο δήμαρχος του Καργκέζε που ονομάζεται Φρανσουά Γαριδάκης και διαδέχτηκε τον προηγούμενο δήμαρχο που λεγόταν Τζανέτος Τζανετάκης. Στο Καργκέζε ανεμίζουν οι ε΄λληνικές σημαίες , τα ονόματα των δρόμων είναι ελληνικά το ίδιο κατα ονόματα των ξενοδοχείων : Ιδού μερικά : Ξενοδοχείον Οίτυλο ,Ξενοδοχείο Ήλιος , Ταβέρνα Πειραιάς και ονόματα δρόμων όπως οδός Ελλήνων , οδός Στεφανοπούλου , οδός ιατρού Δραγασάκη , οδός Οιτύλου, οδός Πειραιώς κ.α . Στην εκκλησία του Καργκέζε η λειτουργία έγινε στα ελληνικά από έναν ορθόδοξο παπά που ήρθε από την Ελβετία για να λειτουργήσει την εκκλησία .Μας έφεραν να προσκυνήσουμε τις τρεις εικόνες που είχαν πάρει μαζί τους οι Μανιάτες όταν ήρθαν πριν από τετρακόσια χρόνια από το Οίτυλο. ΜΑς πηρανε τα δάκρυα .Ψάλαμε όλοι μαζί το Υπερμάχω .Ακόμα και οι άπιστοι δακρύσανε. Η Ελλάδα είναι αλλιώς όταν βρίσκεσαι στο εξωτερικό .΄Αφησα το Μεγάλο ΑΛγέρι στη βιβλιοθήκη του Καργκέζε που έχει πολλά ελληνικά βιβλία. Μου πρότειναν να μείνω εκεί για ένα διάστημα και να γράψω την ιστορία των Μανιατών στην Κορσική. Χρειάζονται ένα δάσκαλο από την Ελλάδα για να μαθαίνει στα παιδιά τους τα ελληνικά κι ένα παπά για να λειτουργεί μόνιμα την εκκλησία. Εκεί μάθαμε τα εξής: Η πρώτη εγκατάσταση των Μανιατών έγινε στην Παόμια , όπου έμειναν πενήντα χρόνια και μετακινήθηκαν μετά από άνοπλη εξέγερση στο Αιάκιο που είναι η πρωτεύουσα της Κορσικής. Στο Αιάκιο έμειναν άλλα πενήντα χρόνια και εγκαταστάθηκαν οριστικά στο Καργκέζε που προέρχεται από τη λέξη Καρυές. Το νησί πριν περάσει στα χέρια των Γάλλων το κατείχαν οι Γενουάτες και όχι οι Ενετοί όπως σας έγραψα. Η Ιταλία το διεκδίκησε στον Β ΠΑγκόσμιο Πόλεμο αλλά τελικά το έχασε.
Και τώρα περί Ναπολέοντος.
Να τι μάθαμε : Ο πατέρας του Ναπολέοντα και η θεία του μιλούσαν ελληνικά .Όταν ο πατέρας του πέθανε τάφηκε σύμφωνα με τα μανιάτικα έθιμα και τον μοιρολογήσαν μανιάτες και μανιάτισσες. ΌΤαν ο Ναπολέων ρωτήθηκε περί της καταγωγής του , δεν είπε ότι είναι γάλλος ούτε κορσικανός.Είπε συγκεκριμένα : Η γενιά μου αρχίζει από μένα. Το ελληνικό όνομα που -πιθανόν - εκλατινίστηκε ήταν Καλόμερος και όχι Καλομοίρης όπως σας είχα γράψει .Οι Καλομεριάνοι είναι παρακλάδι των Στεφανόπουλων που έφυγαν από το Οίτυλο για την Κορσική πριν από 400 χρόνια .Ανάμεσα στους μανιάτες μετανάστες του 17ου αιώνος υπήρχε κι ένας Λουκάς Βαρβαρήγος πρόγονος (πιθανόν) του φίλου μου συγγραφέα Βαρβαρήγου του οποίου το βιβλίο "ΥΠΑΤΙΑ" παρουσίασα τελευταία .Συγκινήθηκα.Τον τηλεφώνησα από την Κορσική και του το είπα.
Η ελληνική μανιάτικη παροικία της Κορσικής παραπονιέται ότι την ξέχασε η Ελλάδα .Πέραν της αδελφοποίησής του Καργκέζε με το Οίτυλο δεν έγινε τίποτα για να συντηρηθεί το ελληνικό στοιχείο στην περιοχή . Γι΄ αυτό και συγκροτήθηκε μια επιτροπή από μανιάτες με επικεφαλής τον πρόεδρο της Ένωσης Απανταχού Μανιατών για να επισκεφτεί τους αρμόδιους του Αποδήμου Ελληνισμού και να φροντίσει για τα θέματα των ελλήνων του Καργκέζε.
Ό δήμαρχος του Καργκέζε ο Φρανσουά Γαριδάκης μου ζήτησε να μείνω στο Καργκέζε και να του μάθω καλά τα ελληνικά. Αυτά είναι τα κυριώτερα γεγονότα του ταξιδιού μας .Ώς προς τα άλλα ψώνια, βόλτες και ξενύχτια μέχρι το πρωί .Οι Κορσικανοί διασκεδάζουν ως τα ξημερώματα , πίνουν , γλεντάν και είναι ανοιχτόκαρδοι και πολύ πιο φιλικοί από τους Γάλλους.ΤΟ ταξίδι μας συνεχίστηκε στην ΙΤαλία , στην Φλωρεντία , την Πϊζα και το Σαν Μαρτίνο μέχρι την ΑΓκώνα απ΄ όπου πήραμε το πλοίο της επιστροφής. Δώσαμε ξανά ραντεβού στη Μάνη , όπου κατεβαίνουν το καλοκαίρι οι μανιάτες και ανοίγουν τους πύργους τους.

10 comments:

Anonymous said...

Κοίτα πράγματα που δε γνωρίζαμε! Απίστευτα όμορφα πρέπει να πέρασες. Είδες τι κανειένα ταξίδι εφόσον κι αυτός που το πραγματοποιεί αφήνεται ανοιχτός στις εμπειρίες, τα αρώματα.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΙΖΩΝΗ said...

Πράγματι πέρασα υπέροχα Νίκο μου ! ΌΤαν μας είπαν ότι χρειάζονται δάσκαλο στο Καργκέζε , ο νους μου πήγε σε σένα . Σου στέλνω το ποιήμα για το Καλοκαίρι που μου ζήτησες.

ΠΕΡΙΠΛΟΥΣ said...

Καλώς όρισες!!!!!

Αντε ρε παιδί μου και μας έλειψες!!!!

Πολύ χάρηκα με όλα αυτά που έγραψες αν και μου έμεινε μια πικρή γεύση για την αδιαφορία του κράτους ...
Αλλα θα μου πεις σε ποιους τομείς ενδιαφέρεται τελικά...Χάρηκα παρά πολύ που τελικά έκανες αυτο το ταξίδι.Και τώρα μας την ξανακοπανάς για την Μάνη!!! Για ...συμμαζέψου...
Δεν το καταλαβαίνεις πώς άνθρωποι είμαστε και ...ζηλεύουμε κι εμείς ...τι να κανείς..βλέπεις το ασθενές της φύσης...τι να πεις ..

Καλώς όρισες Κατερίνα από καρδιάς!!!

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΙΖΩΝΗ said...

Kαλώς σε βρήκα Περίπλου.Σ΄ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Μην ξεχνάς ότι εσύ έχεις το προνόμιο της Κρήτης. Για μας που ζούμε σε γκρίζες πόλεις οι διακοπές έχουν μια άλλη διάσταση.Δεν θα χαθούμε.Θα πηγαινοέρχομαι στη Μάνη γιατί έχω δουλειές στην ΑΘήνα και στη Θεσσαλονίκη.Ωστόσο θα τα λέμε.

Anonymous said...

Κυρία Καριζώνη,

Για μια φορά ακόμη εντυπωσιάστηκα!Να στε καλά για τις πληροφορίες που μας δίνετε και αφορούν τόσο σημαντικό κομμάτι του Ελληνισμού μας!

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΙΖΩΝΗ said...

Ρινιώ μ, ΄χαίρομαι που σου άρεσαν οι πληροφορίες μου .Οτιδήποτε αφορά την ιστορία του ελληνισμού ανά τον κόσμο έχει μεγάλο ενδιαφέρον .Καιρός να μάθουμε μόνοι μας την ιστορία μας γιατί αν περιμένουμε απ΄ τα σχολεία καήκαμε. Καλό βράδυ

EKT said...

Καλημέρα, καλή βδομάδα και καλώς όρισες Κατερίνα,
Αυτά που έγραψες για τη Μάνη και την Κορσική μου ξεκίνησαν ένα χείμαρρο αναμνήσεων και συγκινήσεων.
Όπως σου έχω ισως ξαναπεί, έχω και εγώ μια μακρινή ρίζα με τη Μάνη. Ο παππούς μου, ο πατέρας της μητέρας μου, γεννημένος στους Γαργαλιάνους Μεσσηνίας, από τα πρώτα πράγματα που τον θυμάμαι να μου λέει ήταν ΅Εμείς είμαστε Μανιάτες΅. Το ίδιο έλεγαν και όλοι από το σόι του. ΄Οπως έμαθα αργότερα από κάποιον λόγιο που ασχολιόταν με αυτά τα θέματα και είχε κάνει σχετική έρευνα και δημοσιεύσεις, η οικογένεια καταγόταν από το Οίτυλο και έφυγε από εκεί στα τέλη του 18ου αιώνα, για άγνωστο λόγο.Το όνομα της οικογένειας αρχικά ήταν ΅Χρυσοβέργη΅και ότι άλλαξε λίγο πριν την Επανάσταση του 21 εξ αιτίας κάποιου παπα με το όνομα Χριστόφιλος σε ΅Παπαχριστοφίλου΅. Στο Οίτυλο έλεγε ο λόγιος, υπάρχει ή υπήρχε τότε που έγραφε, εκκλησία με το όνομα ΅Παναγία η Χρυσοβεργίτσα΅. Η οικογένεια είχε πύργο στους Γαργαλιάνους που εγώ πρόλαβα να δω μόνο τη βάση του. Σήμερα δεν υπάρχει.
Μια άλλη παράδοση της οικογένειας έλεγε πως ο Ναπολέων ήταν συγγενής τους και ότι το όνομά του ήταν΅Καλόμερος΅όπως λες και εσύ. Κάποιος θείος μάλιστα που σήμερα δε ζει, είχε τρομακτική ομοιότητα με τον αυτοκράτορα και καυχιόταν για αυτό. Ξέρω βέβαια ότι πολλοί ισχυρίζονται συγγένεια με τον Ναπολέοντα, από την εποχή μάλιστα που ζούσε ήδη η Μαρκησία Ντ΄Αμπραντές είχε γράψει σχετικά, αποδείξεις όμως δεν υπάρχουν. ΄Ισως και να ήθελε να πλανάται αυτή η φήμη ο Ναπολέων γιατί τον βόλευε στα σχέδια του. Ποιός μπορεί να πει; Το γεγονός όμως παραμένει ότι οι Μανιάτες αγαπούν τον τόπο τους και όπου και να βρίσκονται δεν τον ξεχνούν, όσα χρόνια, ίσως και αιώνες να περνούν.΅Εμείς είμαστε Μανιάτες΅που έλεγε με περηφάνεια ο παππούς μου.
Καλά να είσαι και να περνάς και να μας γράφεις.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΙΖΩΝΗ said...

Eλένη μου , χαίρομαι πολύ που τα μαθαίνω αυτά . Οι Μανιάτες έχουν έναν σωβινισμό , αλλά το αξίζουν τόσο για την ιστορία τους , όσο και για το ιδιαίτερο ήθος τους.Βέβαια οι νεώτεροι μανιάτες δεν ξέρω τι έχουν κρατήσει απ΄ όλα αυτά .θέλω να πιστεύω ότι στην κατάλληλη στιγμή μπορεί να εμφανίζουν τις ιδιαίτερες αρετές της φυλής τους. Είναι πολύ γοητευτική η αναδίφηση και η αναδρομή στις ρίζες σου.Όπως εξίσου γοητευτική είναι η ενασχόληση με την Ιστορία. Χάρηκα που έμαθα για τις μανιάτικες ρίζες σου και σου εύχομαι Καλό Καλοκαίρι.ΚΙ εγώ είμαι στην Αθήνα καθοδόν για τη Μάνη.

maria xanitou said...

Πρώτα να κάνω μια επιβεβαίωση αν έρθει το μήνυμα καθ΄ποτι πρώτη φορά τα λέμε.

maria xanitou said...

Όταν πέρασα από τη Μάνη είπα"είναι το μόνο μέρος που πέρα της Πάρου θα ήθελα να πηγαίνω".Άγονο, βράχια πέρα η θάλασσα, αγριάδα και φραγκοσυκιές.Κάτι από Πάρο.Η τάση μου αυτή δεν άλλαξε παρά του ότι έχουν περάσει τριάντα πέντε χρόνια που την είδα.Διαβάζοντας το βιβλίο σου βρήκα μερικές απαντήσεις. Χαίρομαι να μπορείς να βρίσκεσαι σε μέρη που σου εξάπτουν την συγγαφική σου φαντασία.Κάθε καλό σε σένα.